За село Драгиново

ДРАГИНОВО е най голямото село в община Велинград. Разположено е в живописната Чепинска котловина на северозападните Родопи на 792 метра надморска височина. Селото е богато на минерални извори и е заобиколено от изключително красиви гористи местности на Алабашкия рид, подходящи за планински туризъм.То стои на 3км от националния СПА курорт Велинград, 85 км от Пловдив и 130км от София.

Кметство село Драгиново

• ул.”Иван Вазов”№10
  • Община Велинград. област Пазарджик
  • пощенски код: 4642
  • Кмет: Бисер Маджиров
  • Население: 4 869
  • Надм. височина: 792 m
  • Тел. код: 03545
  • МПС код: РА (Пз)

Богатства

Обществени бани
Чешми с топла минерална вода
Детски градини
Основно и средно училище

Драгиново

Село парцаливо на сърце мило.

Находища

Водата в находище Драгиново се добива от четири сондажа. Общата минерализация на минералната вода в находището е 638 мг/л. Характеризира се като хипертермална, сулфатно-натриева и силициева вода, съдържаща флуорид без санитарно-химични и микробиологични признаци на замърсяване. Водата има стабилен физико-химичен състав и отговаря на изискванията на Наредба №14 за курортните ресурси.
Общия дебит на минералната вода в находището е 9, 45 л/сек. Температурата според различните сондажи е в границите 78 – 96,5 градуса по Целзий. Лечебно – профилактичните свойства на водата се определят от нейната минерализация и наличието на сулфатни, хидрокарбонатни, натриеви и флуорни йони, както и метасилициева киселина в колоидно състояние и сероводород.
Питейното използване на тази вода е силно ограничено поради високото съдържание на флуор – 9,38 мг/л. Водата оказва въздействие върху стомашно-чревния тракт, жлйчно-чернодробната и бъбречно-отделителната системи, намалява леко ацедитета на стомашния сок и стимулира кинетиката на жлъчните пътища. Притежава антивъзпалителен и детоксичен ефект поради високото съдържание на метасилициева киселина – 118 мг/л.
Питейно използване на водата. Темперира се до 35-37 градуса. Има положителен ефект при:
  1. Стомашно-чревни заболявания – гастрити, язвена болест, ентероколити и др.
  2. Жлъчно-чернодробни заболявания – жлъчно-каменна болест, хронични холестицити, холангити, холангиохепатити, хронични хепатити, дискинезии на жлъчните пътища и др.
  3. Бъбречно-урологични заболявания – хронични пиелонефрити, хронични цистити, нефролитиаза, уролитиаза, състояние след литотрипсия и др.
  4. Заболявания на ендокринната система – подагра, затлъстяване, диабет и др.
Поради високото съдържание на флуор е препоръчително питейното лечение да се провежда по лекарско предписание, не по дълго от 15-20 дни два, три пъти в годината при строго спазване на дозировките
Инхалационно лечение се прилага при лечение на хронични неспецифични заболявания на горните и долните дихателни пътища.
Външно използване на водата за балнеолечение и профилактика. Темперира се до 33-35 градуса. Използва се при следните заболявания:
1 Дегенеративни и възпалителни ставни заболявания – артрозоартрити, спондилартрити, коксартрози, ревматоидни артрити и др.
2 Заболявания на периферната нервна система – дископатии, радикулити, плексити, полирадикулоневрити и др.
3 Ортопедични заболявания – за раздвижване на посттравматични и постоперативни състояния
4 . Гинекологични заболявания –хронични неспецифични аднексити, параметриди и др
5 Дерматологични заболявания – хронични неспецифични дерматити, псориазис и др.
Противопоказания за външна употреба – специфични заболявания, инфекциозни заболявания, заболявания в активен стадий и декомпенсирана функция на органи и системи, онкологични заболявания, епилепсия, ХИБС – ритъмни нарушения.
Минералната вода може да се използва за хигиенни и спорто-рекреационни цели след темпериране.
Водата се събира от следните сондажи
Сондаж №1